Gazel 329 - جوزا سحر نهاد حمايل برابرم

Cevza seher nihad hemayil beraberem
Ya'ni gulam-ı Şah'em-u sovkend mihorem


G.329/1  جوزا سحر نهاد حمایل برابرم / یعنی غلام شاهم و سوگند می‌خورم

G.329/2  ساقی بیا كه از مدد بخت كارساز / كامی كه خواستم ز خدا شد میسرم

G.329/3  جامی بده كه باز به شادی روی شاه / پیرانه سر هوای جوانیست در سرم

G.329/4  راهم مزن به وصف زلال خضر كه من / از جام شاه جرعه كش حوض كوثرم

G.329/5  شاها اگر به عرش رسانم سریر فضل / مملوك این جنابم و مسكین این درم

G.329/6  من جرعه نوش بزم تو بودم هزار سال / كی ترك آبخورد كند طبع خوگرم

G.329/7  ور باورت نمی‌كند از بنده این حدیث / از گفته كمال دلیلی بیاورم

G.329/8  گر بركنم دل از تو و بردارم از تو مهر / آن مهر بر كه افكنم آن دل كجا برم

G.329/9  منصور بن مظفر غازیست حرز من / و از این خجسته نام بر اعدا مظفرم

G.329/10  عهد الست من همه با عشق شاه بود / و از شاهراه عمر بدین عهد بگذرم

G.329/11  گردون چو كرد نظم ثریا به نام شاه / من نظم در چرا نكنم از كه كمترم

G.329/12  شاهین صفت چو طعمه چشیدم ز دست شاه / كی باشد التفات به صید كبوترم

G.329/13  ای شاه شیرگیر چه كم گردد ار شود / در سایه تو ملك فراغت میسرم

G.329/14  شعرم به یمن مدح تو صد ملك دل گشاد / گویی كه تیغ توست زبان سخنورم

G.329/15  بر گلشنی اگر بگذشتم چو باد صبح / نی عشق سرو بود و نه شوق صنوبرم

G.329/16  بوی تو می‌شنیدم و بر یاد روی تو / دادند ساقیان طرب یك دو ساغرم

G.329/17  مستی به آب یك دو عنب وضع بنده نیست / من سالخورده پیر خرابات پرورم

G.329/18  با سیر اختر فلكم داوری بسیست / انصاف شاه باد در این قصه یاورم

G.329/19  شكر خدا كه باز در این اوج بارگاه / طاووس عرش می‌شنود صیت شهپرم

G.329/20  نامم ز كارخانه عشاق محو باد / گر جز محبت تو بود شغل دیگرم

G.329/21  شبل الاسد به صید دلم حمله كرد و من / گر لاغرم وگرنه شكار غضنفرم

G.329/22  ای عاشقان روی تو از ذره بیشتر / من كی رسم به وصل تو كز ذره كمترم

G.329/23  بنما به من كه منكر حسن رخ تو كیست / تا دیده‌اش به گزلك غیرت برآورم

G.329/24  بر من فتاد سایه خورشید سلطنت / و اكنون فراغت است ز خورشید خاورم

G.329/25  مقصود از این معامله بازارتیزی است / نی جلوه می‌فروشم و نی عشوه می‌خرم


  1. Seher çağında Cevza burcu, hamailini önüme koydu da dedi ki: Padişahın kuluyum, buna ant içiyorum.
  2. Saki, gel... yaver talihimden ne murat istediysem, Tanrı müyesser etti.
  3. Bir kadeh ver de padişahın aşkına içeyim. Yine yaşlı başımda gençlik ateşi var!
  4. Hızır'ın abıhayatını anıp yolumu kesme. Ben padişahın kadehinden Kevser havuzunun şarabını içmekteyim.
  5. Padişahım, fazilet ve hüner tahtını göklere yüceltsem, yine bu tapının kuluyum, yine bu kapının yoksulu!
  6. Yıllarca meclisinde şarap içtim. Ona alışan tabiatımın bu huyunu terk etmesine, bundan vazgeçmesine imkân mı var? 
  7. Eğer bu sözüme inanmazsan, Kemal-i Isfahanî'nin sözünden bir delil getireyim; o der ki:
  8. Gönlümü senden alır, sevgini terk edersen, kimi seveyim, o gönlü nereye götüreyim, ne yapayım?
  9. Hamailim, Muhammed oğlu Gazi Mansur'dur! Bu kutlu adla düşmanlara muzafferim ben.
  10. Elest gününde padişahın aşkına düştüm... ömrümce de bu ahde vefa edecek, bu sevgiyle geçip gideceğim.
  11. * Felek, Süreyya dizisini padişahın adına dizmişse, ben inci gibi şiirlerimle onu neden methetmeyeyim, kimden aşağıyım, kimden küçüğüm ki?
  12. Şahin gibi padişahın elinden lokma yedim; gayrı güvercin avlamaya tenezzül mü ederim?
  13. Ey aslanlar tutan, aslanlara galip gelen padişahım, sayende huzur ve istirahat ülkesine yerleşsem, nem eksilir ki?
  14. Kolum kanadım yok, böyle olduğu halde şaşılacak şey şu: Başımda Simurg'un konağına ulaşmaktan başka bir hava yok.
  15. Şiirim, senin methinin bereketiyle yüzlerce gönül ülkesi zapt etti. Sanki bu hünerli dilim, senin kılıcın. 
  16. Sabah rüzgârı gibi bir gül bahçesinden geçtiysem, selviye âşık olduğumdan... çama müştak bulunduğumdan geçmedim. 
  17. Senin kokunu duymuştum, neşe meclisindeki sakiler de yüzünü hatırlatıp bana bir iki kadeh şarap sundular.
  18. Fakat ben bir iki üzümün suyu ile sarhoş olmam ki... meyhanede yetişmiş kart bir adamım ben! 
  19. Feleğin dönüşüyle birçok davam var. Bu hususta padişahın insaf ve adaleti hüküm versin!
  20. Tanrı'ya şükrolsun yine bu tapının yücesindeyim; yine arş tavusu iri kanatlarımın sesini duymada.
  21. Sevginden başka bir şeyle uğraşırsam, adım âşıklar dîvânından silinsin. 
  22. Aslan yavrusu gönlümü kapmak için üstüme saldırdı; fakat ben zayıf olsam da, olmasam da zaten bir kere aslana avlanmışım, onun avıyım.
  23. Padişahım, yüzüne âşık olanlar zerrelerden çok... ben nerden vuslatına erişeceğim Zerreden de aşağıyım ben!
  24. Güzelliğini inkâr eden kim? Göster bana... göster de gözünü bıçakla oyayım!
  25. Bana saltanat güneşinin gölgesi vurdu... artık doğu güneşiyle işim yok.
  26. Bu sözlerden maksat, alışverişi kızıştırmak değil ha... ne cilve satmaktayım, ne işve almakta! 
  27. Hafız, Peygamber'i ve Ehlibeyt'ini candan sever. Hüküm sahibi padişah da buna şahittir.*
[CCCLXXXII]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder